Odpowiedz w wątku  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Jak zmniejszyć obroty w silniku ? 
Autor Wiadomość
**

Dołączył(a): 21 gru 2006, o 10:07
Posty: 199
Lokalizacja: Teby
Post 
Tak jak pisałem wyżej przydałoby się zastosowanie przekładni redukcyjnej aby zbyt nie obciążać silnika, będzie się wirnik szybciej kręcił i z pewnośćią mniej grzał. Zwykle silniki od wycieraczek nie pracują z prądami powyżej 5 A.


5 lut 2007, o 11:48
Zobacz profil

Dołączył(a): 9 gru 2006, o 23:35
Posty: 133
Post 
CHYBA (nie jestem pewien) jedynym sposobem jest zmniejszenie napiecia a co za tym idzie natezenia... Jak zmniejszysz natezenie no to stracisz na mocy:P Do okapu masz silnik wysoko obrotowy a potrzebny jest Ci wolno obrotowy. Ten pierwszy ma mala moc lecz zap***dala jak poj***ny za to ten drugi jest wolny ale raczej palcami go nie utrzymasz(to chyba wiesz?^.-):P Jesli juz bardzo chcesz go uzyc to zastosuj jakies przekladnie zebys po 2 stronie mial wolno krecace sie kolko ale z wielka sila=]
Pozdrawiam

P.S. Pisze to dla innych bo mysle ze juz zalatwiles ta sprawe.=]


3 kwi 2007, o 15:50
Zobacz profil
**

Dołączył(a): 21 gru 2006, o 10:07
Posty: 199
Lokalizacja: Teby
Post 
Najprościej to zrobić w ten sposób, wykorzystując układ z załącznika KDSF35 lub 20 różnią się tylko możliym obciążeniem. Oczywiście aplikacja dotyczy tylko silników na prąd zmienny. Poza tym można ją wykorzystać do regulacji temperatury w czaszach grzejnych. sam układ można już kupić za 15 zł. Nie sugerować się nazwą z rysunku bo ta zależy od producenta, najczęściej wygląda to tak jak napisałem, a sam układ ma tylko jeden otwór do mocowania do radiatora w środku obudowy.


Załączniki:
UXKSF200.jpg
UXKSF200.jpg [ 7.75 KiB | Przeglądane 7191 razy ]
4 kwi 2007, o 10:11
Zobacz profil
**

Dołączył(a): 21 gru 2006, o 10:07
Posty: 199
Lokalizacja: Teby
Post 
Ponieważ miałem do czynienia z falownikami to powiem szczerze,że do podnoszenia obrotów to może się nadają ale w przypadku zmniejszania obrotów to niestety ale powodują grzanie stojana. Swoją drogą w tym przypadku gdy moce silników nie przekraczają 100W zastosowanie falownika za 700 zł to lekka przesada. Dlatego tak naprawdę najlepszym rozwiązaniem jest przekładnia mechaniczna gdyż poza redukcją obrotów zyskujemy wzrost momentu obrotowego.


13 kwi 2007, o 07:33
Zobacz profil

Dołączył(a): 7 sty 2008, o 17:52
Posty: 2
Post 
jak miał byś jakiś falownik to mógł byś sobie regulować obroty jak byś chciał
ale kupowanie odradzam bo są drogie

// za dalsze odkopywanie tematów sprzed roku aby nie napisać nic sensownego otrzymasz w końcu ostrzeżenie. [szalony]

_________________
więc choć przywal mi deską raz żółtą raz niebieską


5 mar 2008, o 08:48
Zobacz profil
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 gru 2005, o 22:33
Posty: 495
Lokalizacja: Poznań
Post 
Odkopałem dinozaura, ale co mi tam, skoro nareszcie mam coś konkretnego, a wygrzebanego niedawno z sieci:

W artykule opisano prosty układ regulacji prędkości obrotowej silników szeregowych prądu zmiennego. W układzie zastosowano prądowe sprzęże¬nie zwrotne, co w zdecydowany sposób poprawia charakterystykę obciążenia silnika przy małych prędkościach obrotowych. Układ może zna¬leźć zastosowanie w różnych urządzeniach domowych: odkurzaczu, wiertarce, mikserze, itp. Wykonanie regulatora jest proste i tanie ok. 10 zł, dla porównania można dodać, że nowoczesny odkurzacz z elektronicznym regulatorem ciągu jest o ok. 100 zł droższy od tego samego modelu bez regulatora.

Wykaz elementów

Ty1 - BTP 129-750
(BT 151-650, BT 152-650 w zależności od mocy )
T1 - BC307B T2, T3 - BC 237 B
Dl - BAVP 17-21 (1N4841)
PR1 - BR 64 6A/400 V
R1 - 1 M/0,25 W
R2 - 1 k/0,125 VV
R3 - 0,1-1 /2 W
R4 - 150/0,125 W
R5 - 5,6 k/0,125 W
R6 - 390 /0,125 W
R7 - 10 /0,125 W
R8 - 2,7 k/0,125
R9 - 1 k/0,125 w (zależnie od temp. wyłączenia silnika)
P1 - 22 k-A potencjometr typ SV 451 N, SVP 453 N
NT - termistor NTC 4,7 k typ dowolny
Cl - 220 nF/630 V MKSE-018-02
C2 - 4,7 F/40 V typ 04/U
C3 - 2,2 F/40 V typ 04/U
CG - 0,1 F-100 , MKSEG-010 (lub rez.100 z szeregowo połączonym kond. 0,1 F/400V MKSE-018-02)


Załączniki:
bez tytułu.JPG
bez tytułu.JPG [ 30.1 KiB | Przeglądane 597 razy ]

_________________
Obrazek

Wszystko jest dla ludzi... z głową!
30 mar 2008, o 14:46
Zobacz profil
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 gru 2005, o 22:33
Posty: 495
Lokalizacja: Poznań
Post 
I jeszcze jedna, moim zdaniem ciekawa propozycja, tym razem z forum elektroda.pl:

Wysokiej klasy sterownik prędkości obrotowej do jednofazowych silników elektrycznych U2008B (Telefunken) jest doskonałym przykładem specjalizowanego układu scalonego najnowszej generacji. Posiada wbudowany moduł zapewniający miękki start sterowanego silnika, blok kontroli poboru prądu przez obciążenie (detekcja przeciążeń) oraz prosty stabilizator obrotów silnika, który wykrywa zmiany napięcia sieci i odpowiednio do nich zwiększa lub zmniejsza kąt otwarcia triaka, regulując moc dostarczaną do obciążenia. Oprócz tego w strukturze układu zintegrowano stabilizator napięcia zasilającego, precyzyjny komparator oraz źródło napięcia odniesienia. Całość jest zamknięta w obudowie DIL8.
Podstawowe parametry U2008B:
- pobór prądu przez układ nieobciążony max. 3mA;
- maksymalny prąd obciążenia: 125mA;
- napięcie zasilania 14,6... 16,8V.
Elementy D1 i R1 ograniczają napięcie zasilające do wartości bezpiecznej dla układu scalonego, a także jednopołówkowo prostują to napięcie. Kondensator Cl filtruje napięcie zasilające. Elementy R3, R5 oraz P1 są dzielnikiem napięcia z możliwością jego regulacji, służąc do zadawania wielkości mocy dostarczanej do obciążenia. Dzięki zastosowaniu rezystora R2 bezpośrednio dołączonego do przewodu fazowego, wewnętrzne bloki synchronizacyjne DS1 sterują włączaniem triaka w sposób synchroniczny z przebiegiem napięcia zasilającego. Minimalizuje to w znacznym stopniu zakłócenia radioelektryczne. które powstawałyby podczas impulsowego przełączania dużych indukcyjności (a taki właśnie charakter mają uzwojenia silników elektrycznych) przy dużych wartościach napięć zasilających. Nie mą więc potrzeby ekranowania regulatora. można także pominąć filtry sieciowe. Poziom generowanych zakłóceń jest znacznie mniejszy niż podczas korzystania ze standardowego zasilacza impulsowego.
Podczas montażu i uruchomienia należy zwrócić uwagę na zapewnienie warunków bezpiecznej pracy - układ nie jest separowany od sieci elektroenergetycznej, a część elementów jest bezpośrednio dołączoną do przewodu fazowego sieci.
W egzemplarzu modelowym elementem wykonawczym jest triak TICA3112 o maksymalnym prądzie przewodzenia 16A, co daje możliwość sterowania obciążeniem do ok. 3,2kW. Jeżeli przewiduje się sterowanie tak dużymi mocami, należy pamiętać o pogrubieniu ścieżek doprowadzających masę oraz prąd obciążenia do triaka lub zamontowanie go poza płytką (najlepiej na radiatorze); miedź, którą pokryta jest płytka, może przewodzić prąd do ok. 2A. Regulator współpracuje także z wieloma innymi typami triaków (doskonale spisują się elementy firmy TAG); należy jednak unikać podzespołów produkowanych przez Teslę (KT206 itp.) ponieważ kilka z nich uległo uszkodzeniu podczas prób w zalecanym przez Telefunkena układzie aplikacyjnym.
Jak wspomniano wcześniej, układ U2008 ma możliwość stabilizowania prądu płynącego przez silnik, zmniejszając wpływy wahań wartości napięcia zasilającego. Wiąże się to jednak z niewielką modyfikacją układu - w szereg z triakiem należy włączyć rezystor pomiarowy Rp, na którym jest mierzony spadek napięcia. Wartość tego napięcia powinna wynosić 250mVAC, dlatego rezystancję należy dobrać w zależności od indywidualnych wymagań.
Wymiary płytki: 50x60mm

Wykaz elementów:
Rezystory
P1: 47kW/A pot. do druku
P2: 1MW pot. miniaturowy
R1: 22RW/2W
R2: 680kW/2W
R3: 220kW
R4: l00W
R5: 15kW
R6: 180W
Kondensatory
C1: 100pF/25V
C2: 4.7uF/25V
C3: 100nF/63V
C4. 3,3nF/63V
Półprzewodniki
D1: 1N4005
Th1: dowolny 600V
US1: U2008B


Załączniki:
regulator_avt_silnika_elem.gif
regulator_avt_silnika_elem.gif [ 9.11 KiB | Przeglądane 6196 razy ]
regulator_avt_silnika_blok.gif
regulator_avt_silnika_blok.gif [ 2.65 KiB | Przeglądane 6196 razy ]
regulator_avt_silnika.gif
regulator_avt_silnika.gif [ 6.53 KiB | Przeglądane 6196 razy ]

_________________
Obrazek

Wszystko jest dla ludzi... z głową!
30 mar 2008, o 14:53
Zobacz profil
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 gru 2005, o 22:33
Posty: 495
Lokalizacja: Poznań
Post 
i jeszcze płytka do tego


Załączniki:
regulator_avt_silnika_sch2.gif
regulator_avt_silnika_sch2.gif [ 6.7 KiB | Przeglądane 6189 razy ]
regulator_avt_silnika_pcb.gif
regulator_avt_silnika_pcb.gif [ 4.96 KiB | Przeglądane 6189 razy ]

_________________
Obrazek

Wszystko jest dla ludzi... z głową!
30 mar 2008, o 14:54
Zobacz profil

Dołączył(a): 11 mar 2008, o 11:42
Posty: 56
Post 
Silnik z okapu to prawdopodobnie silnik indukcyjny 1 fazowy i nie można w takim silniku regulować obrotów (nie licząc falownika) w dość prosty sposób można tylko regulować prędkość obrotową silników komutatorowych czyli uniwersalnych i silników prądu stałego


26 maja 2008, o 21:00
Zobacz profil
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 gru 2005, o 22:33
Posty: 495
Lokalizacja: Poznań
Post 
Mam coś jeszcze ciekawszego :D . Regulator obrotów który wyciągnąłem z odkurzacza! Schemat jest wręcz banalny, a cena powalająca-ok.5PLN. W oryginale zastosowano potencjometr 2,2kOhm, ja radzę zastosować większy, np 6,3 kOhm, żeby silnik tak nie zasuwał. Myślę, że ten układ nadawałby się także do regulacji mocy innych silników i np czasz grzejnych, co przy takiej cenie zachęca wręcz do eksperymentów:) Pozdro


Załączniki:
Regulator.jpg
Regulator.jpg [ 28.07 KiB | Przeglądane 549 razy ]

_________________
Obrazek

Wszystko jest dla ludzi... z głową!
26 maja 2008, o 22:34
Zobacz profil
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 cze 2005, o 20:29
Posty: 1087
Post 
W mniejszych miejscowościach może być problem z zakupem jakiegokolwiek diaka, to nie są popularne elementy. Bo tyrystor się wsadzi dowolny...


26 maja 2008, o 23:48
Zobacz profil

Dołączył(a): 16 gru 2006, o 22:48
Posty: 105
Lokalizacja: Poznan
Post 
@arion: nie widze wyjscia tego ukladu, chyba ze kryje sie on pod tajemniczym "M". Dobrze mysle? (ze schematami miewam klopoty, bo glownie audio robie:P i tam sa troche inne zasady czasami)


@szalony: http://sklep.monster.pl/ProduktSzczegol ... arId=19882 mozna zamowic, bo to droga zabawa nie jest! po za tym mozesz odrazu zamowic wszystkie czesci zeby nie placic za wysylke 4 razy wiecej niz za czesci! ;)

_________________
- Zimno w ch**.
- A mi w rece!

Alternatywne Forum Gitarowe - www.gitara-online.pl


4 paź 2008, o 12:29
Zobacz profil

Dołączył(a): 16 gru 2006, o 22:48
Posty: 105
Lokalizacja: Poznan
Post 
http://eltronix.pl/products/1084 i tutaj owy diak...

PS.
Gdzie tu jest opcja edit?

_________________
- Zimno w ch**.
- A mi w rece!

Alternatywne Forum Gitarowe - www.gitara-online.pl


4 paź 2008, o 12:35
Zobacz profil
***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 gru 2005, o 22:33
Posty: 495
Lokalizacja: Poznań
Post 
Masz racje (M) to silnik, jeśli chodzi o wszystkie elementy będą kosztować grosze i wszystko w necie znajdziesz, najlepiej kupować w jednym sklepie.

_________________
Obrazek

Wszystko jest dla ludzi... z głową!


4 paź 2008, o 13:59
Zobacz profil

Dołączył(a): 10 lut 2007, o 10:40
Posty: 72
Lokalizacja: BIAŁYSTOK
Post 
Raczej watpie czy uda się złożyć ten układ za 5 złotych. Sam triak w sklepie kosztuje ok. 4 zł (a sklepy internetowe odadają ze swoimi niskimi cenami, gdy,ż nie ma sensu trzech części przez internet kupować i za przesyłke zapałcic 15 zł.


7 paź 2008, o 09:41
Zobacz profil

Dołączył(a): 10 lut 2007, o 10:40
Posty: 72
Lokalizacja: BIAŁYSTOK
Post 
Tym bardziej że do chłodzenia tego układu potrzebny jest jeszcze radiator.


7 paź 2008, o 09:44
Zobacz profil

Dołączył(a): 16 gru 2006, o 22:48
Posty: 105
Lokalizacja: Poznan
Post 
http://www.sklep.avt.pl/p/pl/40016/regu ... ntazu.html - tutaj caly kit
http://www.sklep.avt.pl/p/pl/40015/regu ... owana.html - tutaj sama plytka ;)
chyba ze ktos chce zbierac i samemu zrobic plytke i pokupowac elementy! ;)

A macie jakies pomysly, albo schematy na jeszcze wieksze moce typu >1kW

_________________
- Zimno w ch**.
- A mi w rece!

Alternatywne Forum Gitarowe - www.gitara-online.pl


12 paź 2008, o 19:52
Zobacz profil

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:40
Posty: 23
Lokalizacja: Gliwice
Post 
Dołączę się do tematu mimo że nie wiem do końca po co to wam.
Rozwiązanie podanie powyżej
Cytuj:
http://www.sklep.avt.pl/p/pl/40016/regulator+obrotow+silnika+elektrycznego+-+zestaw+do+samodzielnego+montazu.html - tutaj caly kit
http://www.sklep.avt.pl/p/pl/40015/regu ... owana.html - tutaj sama plytka Wink
chyba ze ktos chce zbierac i samemu zrobic plytke i pokupowac elementy! Wink

A macie jakies pomysly, albo schematy na jeszcze wieksze moce typu >1kW

jest bardzo dobrym i tanim rozwiązaniem ( ale trzeba umieć zmontować sobie takie układ )
Co do zwiększenia mocy polecam dostawić jeszcze z dwa triaki równolegle i uzyskamy moc rzędu 1200W przy lekkim chłodzeniu ( kawałek aluminium 5cm2 )
Co do ściemniacza nie koniecznie musi skracać życie - te układy podane powyżej działają jak ściemniacz, obcinają część sinusoidy co powoduje zmniejszenie wartości skutecznej prądu ( napięcia ).
Wszystkim tym co nie maja kontaktu z elektroniką, lub nie chca się "brudzić" polecam kupić ściemniacz oparty na triaku.

Co do sterowania to oczywiście lepszy się okaże silnik prądu stałego ( silnik wycieraczek z samochodu, wentylatora samochodowego, itp )
Są to silniki dużej mocy, bardzo łatwo jest nimi sterować no i są bezpieczniejsze 12V.

Wybór rozwiązania oczywiście zależy od zastosowania silnika.

_________________
Kombinuję jak się da


12 paź 2008, o 22:46
Zobacz profil

Dołączył(a): 24 lut 2008, o 18:34
Posty: 12
Post 
Moim zdaniem ::::::::
Młyn kulowy (wolne obroty)
Najlepszy sposub np z okapu (wyciągu) silnik na prąd zmienny (nawijamy własny transformator 2h cierpliwości nieżałować na napięciu pierwotnym drutu) na wturnym dobieramy kręci się za wolno (za mało dutu) kręci się za szybko (za dużo drutu) oczywiścire porada dla tych co mieli kiedyś doczynienia z transwatorami dla nie zapoznanyh w temacie "pojaracie starym bezpieczniki w domu"
pozdr.
byk1990


6 gru 2008, o 03:33
Zobacz profil

Dołączył(a): 13 sie 2007, o 13:42
Posty: 67
Lokalizacja: Wrocław
Post 
byk1990 napisał(a):
Moim zdaniem ::::::::
Młyn kulowy (wolne obroty)
Najlepszy sposub np z okapu (wyciągu) silnik na prąd zmienny (nawijamy własny transformator 2h cierpliwości nieżałować na napięciu pierwotnym drutu) na wturnym dobieramy kręci się za wolno (za mało dutu) kręci się za szybko (za dużo drutu) oczywiścire porada dla tych co mieli kiedyś doczynienia z transwatorami dla nie zapoznanyh w temacie "pojaracie starym bezpieczniki w domu"
pozdr.
byk1990

No czy taki najlepszy to nie wiem, po co się męczyć z nawijaniem transformatora, jak i tak pewnie połowie tych co by to robili by to uzwojenie nie wyszło... o wiele prostszym wbrew pozorom sposobem jets wykonanie jakiegoś regulatora obrotów, płytki drukowanej nie trzeba wykonywać, a polutowanie elementów nie jest trudne.

Sam się zastanawiam na wykonaniem jednego z podanych wyżej regulatorów ale szczerze nie wiem jeszcze jaki by się najlepiej nadawał do mieszadła elektr.


6 gru 2008, o 11:16
Zobacz profil

Dołączył(a): 11 mar 2008, o 11:42
Posty: 56
Post 
do tak niskich obrotów lepiej zastosować mały silniczek z przekładnią mała moc a duży moment na alldrogo chodzą takie po kilka złotych


3 sty 2009, o 02:58
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Multumiri adresate phpBB.com & phpBB.ro..
Design creat de Florea Cosmin Ionut.
© 2011
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

..